Käytämme sivustolla evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. 

Viestit ja Visiot

1992 Euroopan Ympäri –pelistä kaikki alkoi

Pelin tarkoituksena on kerätä ”Euroopan Tähtilippu” matkalla Euroopan ympäri. Matkan lähtö- ja päätepisteenä on Suomi. Lippu koostuu kolmesta osasta, jotka kerättyään pelaaja voi aloittaa kotimatkan. Roomassa on jokaisen pelaajan käytävä. Pelin voittaa se pelaaja, joka ensiksi on tuonut Tähtilipun kotimaahan Brysselin kautta.

Maanantai 2.11.1992, puhelinmuistiomerkintä Mäkinen (Pelismo Oy) / Mykkänen (Anttila):

  • – Kyllä me voitaisiin ottaa sitä Euroopan Ympäri -peliä, aluksi vaikkapa 1000 kpl, pistä tulemaan…
  • – Kiitos tilauksesta. – JIPPII, tästähän se lähtee!

Näin oli saatu Pelismo Oy:n ensimmäinen tilaus. Mutta pieniä mutkia oli ennen toimitusta ja laskutusta – itse peliähän ei vielä ollut olemassakaan! Toki pelin idea ja karttapohja oli jo selvillä, mutta paljon puuttui: kysymykset 20 Euroopan maasta (kustakin maasta kolmella eri vaikeusasteella)…valuutta-avain… ECU valuutat…nopat…pelinappulat…ja lopulta koko pelin kotelo kartongista!

Myynti ja markkinointi oli siis toiminut erinomaisesti, nyt oli tuotannon vuoro! Rahalliset resurssit olivat erinomaisen pienet, joten konsteja oli keksittävä toden teolla. Itsehän olin vielä töissä Ähtärissä BK-Control Oy:n markkinointia ja hankintoja hoitamassa, mutta samana tilauksen päivänä irtisanouduin.

Pelin kysymykset syntyvät helposti?

Peliin valittiin silloisesta Euroopasta 20 maata. Kysymykset ja niihin vastaaminen oli pelaamisen idea. Halusin myöskin, että peli soveltuu kaiken ikäisille, joten kysymyksiä oli kolmea eri vaikeusastetta. Simppeli juttu, mutta kukapa tekisi kysymykset ?

Kuningasidea oli laittaa Helsingin yliopiston maantieteen laitoksen ilmoitustaululle ilmoitus: ”Tee peliin kysymykset ja ansaitse opiskelurahaa!” Niinpä sainkin pari vastausta ja valitsin summassa nuoren miehen tekemään työtä sovittua palkkiota vastaan. Aikaa oli ruhtinaalliset kaksi viikkoa, mutta hän lupasi ”helposti” tehdä homman.

Kymmenen vuorokautta oli kulunut ja soittelin kaverille ihan vain varmistaakseni, että työ on jo lähes valmis. ”Ai niin, mun pitikin soittaa etten nyt ihan ehdi tehdä tätä valmiiksi… mutta on tässä jo 18 tehty.” HUPSISTA! 20 maata x 20 helppoa, 20 keskivaikeaa, 20 vaikeaa kysymystä per maa = 1200 kysymystä, joista vain 1182 rästissä… Aikaa 4 vrk painamiseen…MITÄPÄS NYT?

Yrittäjä Mäkinen singahti siltä istumalta kirjastoon ja keräsi ennätysmäärän kirjallisuutta eri maista. Nukkuminen & lepo laitettiin sivuun, sillä aika kului melkoista haipakkaa, mutta jotenkin rima värähdellen kaikki kysymykset tuli tehdyksi. Tosin, pyydettäköön tässä anteeksi – ainakaan haastetta ei puutu peliä pelatessa. Vai tietäähän jokainen vastauksen tähän:

Bulgaria:

  • • Kysymys: Mitä halusi perustaa Venäjän tsaari Aleksanteri II vuonna 1878?
  • • Vastaus: Suur-Bulgarian valtakunnan

Pelismo > Pelisilmää, Viesti & Visio

Aivan selvää on, että pelistä ei olisi tullut mitään ilman sukulaisten apua. Katri (vaimoni, hall.pj.) oli jo muuttanut työn perässä Espooseen. Sisareni Hannelen perheellä oli kirjapainoalan yritys Lohjalla ja miehensä Seppo tarttui haasteeseen vähääkään epäröimättä. Itse ”johdin” työtä etänä Ähtäristä, sillä kaikki kynnelle kykenevät sukulaiset oli pestattu pelejä kokoamaan.

Todellakin suurin kiitos kaikille osallisille!

Euroopan Ympäri -peliä valmistettiin ja myytiin 2000 kpl. Se oli arvokas elämänkokemus ja startti yritykselle, mutta hyvin pian ymmärsin että ”one-man-show” ei suuria näytöksiä voi vetää. Polut johtivat mainonnan & markkinoinnin upeaan maailmaan.

Mainostoimisto Pelismo Oy | Multiantie 1, 42700 Keuruu | info(at)pelismo.fi